PESANAN TUAN TANAH KEDAUNG ....

SELAMAT DATANG dan TERIMA KASIH pada rakan-rakan yang sudi berkunjung ke Teratak Chik Att , Sila tinggalkan jejak kalian agar dapat saya berkunjung balas ke blog anda.

Bahan di dalam blog ini boleh dikongsi tanpa kebenaran kecuali GAMBAR FAMILY DAN ANAK-ANAK SAYA .
Yang lain tu ... nak ambil ka... nak kongsi ka ... ambillah ... semoga ia dapat membantu dan memanjangkan ilmu yang ada....saya hanya insan biasa ....

Penegasan ..... komen yang tiada nama (anonymous) tidak dialu-alukan di sini. Maaf jika saya terpaksa men"delate"nya ...

Monday, October 31, 2011

KSSR ~ KURIKULUM STANDART SEKOLAH RENDAH–Mak ayah …. hati2 dengan buku2 latihan di pasaran …

 

CA  terpanggil untuk membuat entry ni ..

terutama buat panduan pada ibubapa yang mempunyai anak2 di darjah 1 2011  ataupun yang bakal menjejakkan kaki ke alam persekolahan tahun hadapan.

KSSR adalah Kurikulum baru yang mengantikan mengantikan KBSR semakan 2003 .

Sebelum ini matematik dan sains diajar di dalam Bahasa Inggeris , tetapi melalui KSSR  Matematik dan Sains kembali diajar menggunakan Bahasa Melayu .

Apabila berlakunya pindaan di dalam sukatan pendidikan dan perubahan dalam matapelajaran.

Syarikat dan penerbit buku lah yang paling elert ….

Mereka2 ini berlumba-lumba mengeluarkan buku2 panduan dan latihan …

yang kadang2 kami para guru pun masih belum mengetahui dgn lebih specifik …kandungan kurikulum tersebut ..

kenapa …..????

kerana …. tika ini lah peluang mereka untuk melariskan buku2 panduan dan latihan terbitan mereka ..

dan mengaut keuntungan berganda …

Dan para ibubapa sekarang yang amat prihatin pada perkembangan anak2 … akan membeli bukku2 di pasaran tanpa mengetahui …. adakah sukatan dan kurikulum yang terdapat di dalam buku tersebut betul atau tidak.

Dan ….. itu pada ibubapa yang bukan guru ..

Ini Cikgu …. rupeee teman ni pun dah terkena ….. terbeli …

meh sini CA tunjuk …..

citerrr je…. tanpa bukti mana sahih kan ….

SUBJEK SAINS TAHUN 1 …

4

                      A                                              B

 

A -  buku latihan yang dibeli ..

B – Buku Teks yang digunakan di sekolah

Lihat bulatan yang CA buat tu… di gambar A…. ( CA pun terkena )

Tajuk …. kedua2nya pun dah berbeza ..

2

         A                                                  B

Isi kandungannya juga berbeza .

3

                    A                                                    B

Dan …. pada CA … kadang2 mereka ini mungkin menukarkan kulit buku itu sebagai mengaburi mata pembeli ..

Jadi … pada mak ayah …… berhati2 lah … rujuk dulu buku teks … barulah dibeli buku latihan anak.

CA tau …. ni kan dah dekat nak cuti …..

time cuti ni … terpaksalah mak  ayah … korbankan duit … cari buku ..

Kalau tak bermaharajalelalah …. dia orang … lupa dunia ..

Satu lagi tip …. CA ..

Buku latihan anak2 ni … tak perlu  mahal2 …. yang singgit  , dua ringgit tu pun dah ok ….

janji isikandungannya bertepatan …..dan anak2 kita tidak membuang masa ..

Sekarang ni banyak dah buku yang dihasilkan dari recayle paper ….

walaupun kertasnya kelabu asap ….. tapi dapat membantu kita berjimat ..

 

Kalau … ada apa2 pertanyaan berkaitan …. nak tanya silakanlah ..

Yang dapat CA jawab dan bantu …. CA jawap …

kalau tak dapat …CA rujuk ngan cikgu2 yang lain …

 

Ok … itulah saja  ….sedikit tip dari cikgu karat macam CA ni ….

selepas hampir seminggu … tenggelam ..

16 comments:

gedek! said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

bila terkena, ada lah orang nak nak kena...!

Cik Ina Do Do Cheng said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

thank for sharing , cik ina tinggal sorang ni, tahun depan Firdaus masuk darjah satu.

- GC - said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

kalau mak bapak kat kampung, mesti main beli je buku.

luahfikiran said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

SALAM,
BAGUS N3 INI .... MEMBERIKAN PANDUAN

bujal X said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya belum kena beli lagi~kehn keh~

Kazaztan Team said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

baiklah...ceegu... noted...

Daddy Ziyyad said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya salahkan satu pihak sahaja: GOMEN.

Buat dasar flip flop.

Yg susahnya parents, students, dan cikgu!

Chik Att said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Gedek ~ padan muka kan ...

Cik Ina ~ tahun depan mesti siap ...

GC ~ mak ayah kita dulu .. tak ambik kisah pun

LF ~ terima kasih...sekadar berkongsi

Chik Att said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Bujal X ~ 5 tahun lagi.... tungguuuu

Kazathan ~ keh keh keh

DZZ ~ nak wat cam no .... "Saya yang menurut perintah " ....

Cho Zila said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

anak belum masuk darjah satu lagi.. tahun 2013 kena berhati2lah...

kakcik said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Kakcik sokong apa yang Dr DZ kata tu. Yang jadi mangsa, pengguna. :(

sudipVSsenduk said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ada sekolah meWAJIBkan pembelian buku aktiviti (utk latihan dlm KELAS) tapi sampai 1/2 tahun buku masih kosong tak terusik.. Bila tak beli anak kena marah cikgu , bila dah beli tak disentuh pun, geram sangat.. (maaf ter emo lak)

Chik Att said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Cho Zila ~ bertemu kita di blog pula yeee....


Kak Cik ~ kita ni hanya menurut perintah .... apa nak buat ..

Sudip ~ Di sekolah CA , kami memang tak membeli buku latihan luar/tambahan kecuali untuk tahun 6. Buku aktiviti yang dibekalkan oleh KPM dah lebih daripada cukup. Itu pun ada yang tak sempat habiskan .

bersama kak Es said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

tu lah kannn...kak es kalau dah lps settle semua buku teks...bbrp bulan pastu baru cari buku latihan.

Buku latihan pun kak es prefer yg murah tu...senang habis buat latihan..pastu nk terkoyak ke, hape ke , dah takkisah sgt...pastu cari lagi buku lain. Byk sgt la buku mahal2 sekarang ni tp isi kandungan tak seberapa puunn

ieda said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

saya sgt2 jarang bg anak2 beli buku latihan luar sebab....depa malas nak buat.buat satu dua muka surat pastu tinggal....tadak maknanya.
so saya suruh depa buat soalan2 yg cikgu bagi ja....baca buku.mana2 soalan yg ada dalam buku teks,buat ja yg tu...
btw..terimakasih cikgu for the info.
org nak niaga ni macam2 kan...

PUTUBAMBU said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

betul tu CA..

anak putu si Ammar tu tahun ni Tahun 1, ada le buku kuning (buku teks tu)

tapi awal tahun haritu.. ada gak beli buku2 latihan kat kedai buku sekolah..
depa kata wajib..
so aku pi tanya le cikgu dulu.. nak kena pakai ke buku tu..
cikgu kata..ye pakai.. kena beli..

so, aku beli
end-up.. ada yg tak pakai dan ada yg tak abih tulis..

siap le..cuti sekolah ni.. aku 'tuisyen' kan dia kat rumah cukup2..!!

kehkeh..biar aku jadi cikgu pulak!