PESANAN TUAN TANAH KEDAUNG ....

SELAMAT DATANG dan TERIMA KASIH pada rakan-rakan yang sudi berkunjung ke Teratak Chik Att , Sila tinggalkan jejak kalian agar dapat saya berkunjung balas ke blog anda.

Bahan di dalam blog ini boleh dikongsi tanpa kebenaran kecuali GAMBAR FAMILY DAN ANAK-ANAK SAYA .
Yang lain tu ... nak ambil ka... nak kongsi ka ... ambillah ... semoga ia dapat membantu dan memanjangkan ilmu yang ada....saya hanya insan biasa ....

Penegasan ..... komen yang tiada nama (anonymous) tidak dialu-alukan di sini. Maaf jika saya terpaksa men"delate"nya ...

Monday, August 15, 2011

Asam pedas




Juadah kami semalam  ...

Resepinya ... saya jumpa kat Fb kongsi resepi ...

Alhamdulillah ... sedap ... Thank pada Suhaila ...

Saya turunkan resepinya ...


ASAM PEDAS JOHOR ( SUHAILA FACEBOOK)

Bahan A

Kunyit hidup 1 "
Halia 1 "
Sedikit belacan (dibakar)
cili kering (1/2 bekas blender) - dipotong kecil utk keluarkan bijinya. 
(Rebus smp mendidih, cuci & toskan.)
2 biji Bawang besar
4 ulas Bawang putih

Ikan Merah - isi ikan 2 keping+ kepala ikan (boleh ganti ikan kembongt/ikut suka)
Air panas
2 batang serai - diketuk
2 keping asam gelugor (asam keping) - ikut suka
1 pokok daun kesom (50sen) - ikut suka
2 biji tomato (potong 4) - ikut suka
1 batang bunga kantan (xde pun xpe) - hiris - ikut suka

Cara-caranya :

1. Lurutkan daun kesom dari batangnya... Batangnya diramas dalam bekas ikan dan rendam seketika... untuk membuangkan bau hanyir ikan.
2. Jerang air untuk memasak asam pedas,, 
3. Blender Bahan A sampai halus. 
4. Panaskan kuali, letak minyak,,sedang-sedang..jangan sikit sangat,, jangan banyak sangat. agak2 je...
5. Tumiskan Bahan A sampai naik bau, masukkan serai dan asam gelugor. 
6. Masukkan garam dan perisa (ajinomoto)- kalau suka
7. Gaul sehingga sebati dan tuangkan air panas.. Masukkan daun kesom dan biarkan seketika.
8. Masukkan ikan, tomato, dan bunga kantan...tunggu sehingga mendidih..
9. Jangan biarkan terlalu lama mendidih, nanti ikan hancur,,,
10. Siap untuk dihidang... Selamat mencuba..





Selamat mencuba ya... murid-murid ...

6 comments:

NM02 said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

huh

sedapnyerrrr

miloaiskurangmanis said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

iols suker asam pedas taruk daun kesom ni...
nak plak kalo pedas2 tu
berselera makan!

AI said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

- ape beza asam pedas johor & melake?

Dr K said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Saya suka asam peda Johor, sebab saya org Johor :)

Tapi asam pedas Melaka pun saya suka...sebab ada lada hitam..

.:nhalilah:. said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

asam pedas daum kesum mmg mengancam la.. kalo letak sawi jeruk pun sodap...

ernizz said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sedapnyer...anta sini skeeet!;-)