PESANAN TUAN TANAH KEDAUNG ....

SELAMAT DATANG dan TERIMA KASIH pada rakan-rakan yang sudi berkunjung ke Teratak Chik Att , Sila tinggalkan jejak kalian agar dapat saya berkunjung balas ke blog anda.

Bahan di dalam blog ini boleh dikongsi tanpa kebenaran kecuali GAMBAR FAMILY DAN ANAK-ANAK SAYA .
Yang lain tu ... nak ambil ka... nak kongsi ka ... ambillah ... semoga ia dapat membantu dan memanjangkan ilmu yang ada....saya hanya insan biasa ....

Penegasan ..... komen yang tiada nama (anonymous) tidak dialu-alukan di sini. Maaf jika saya terpaksa men"delate"nya ...

Wednesday, January 29, 2014

MARUAH GURU & MARUAH PENDIDIKAN

 

Dalam paper hari ni… jadi satu fokus khas …

Guru denda murid

Guru dera murid ..

guru itu guru ini …

Dan….. ramai menunding jari ke arah guru  ….

Tak banyak…… sedikit … rasa tercalar hati…..kami  para guru ….

Seolah2 dihina dan dipijak pun ada….. maruah diri .

Tiada satu pun … kenyataan  dari pihak atasan … yang memback up guru2 ….

Bukan …..  minta menyatakan cikgu tak bersalah ..

Yang salah dan tak kena pada etika …. tetap salah ..

Tapi kalau hanya  kes2 kecil …. tak perlulah digembar gemburkan seperti sebuah cerita box office ….

.

.

.

Secara jujur …. kadang2 ibubapa sendiri tak dapat nak mengawal anak di rumah …

Dan guru juga adalah manusia biasa dan bukan malaikat ….

.

.

Dan satu etika …. perlu ditetapkan buat media massa. ..

Pastikan dulu …sesuatu kes …benar dan esah sebelum mengeluarkan cerita..

Ini belum apa-apa … dah headline….. bila disiasat  … ahhh salah kenyataan …

adakah …. Media berkenaan tampil membetulkannya …

Tiada … tidak ada langsung …

.

.

.

DSC_0171

Murid2 ini bukan didenda yeee…..

disuruh jadi model je…..

.

.

.

Hari ni…. perasaan macam nak bom ja… satu akhbar Harian tu …..

.

.

.

Menjawab ….entry semalam KEPULANGAN

Azelia dan PB …. punya pembantu memang mudahkan kerja…. tapi jiwa sakit juga nak melayan karenah diaorang .

DDZZZ ~ hahahaha ….. bibik yang rindukan masakan ibu …..

Mak Chaq ~ tak…. dia bersama saya selama 4 tahun …. kemudian pulang . Saya ambil org Acheh 2 tahun. Kemudian husband pujuk dia kembali … dan bersama kami lagi hampir 4 tahun lebih juga. Memang anak2 demam rindukan dia ….. tapi apa pun …. life must go on …. sampai bila ..Memang husband nak ambil pembantu  lagi… sebab kesiankan saya terpaksa menguruskan anak dan rumah seorang diri …. sebab dia tak bersama kami …. Saya yang tak mahu. Dah tak larat nak train diaorang …..

Ibu&Abah _~ betul kak…. saya memang  rasa lega sangat. Anak2 semua boleh terima . Walaupun keja memang bertambah dan hidup kelam kabut sikit… tapi saya rasa bahagia. Pembantu2 saya … keja semua memang tip top … tapi saya tak tahan nak menghadapi karenah diaorang … sapa yang biasa ada pembantu … faham lah. kadang2 kita memendam perasaan dgn karenah diaorang . Pejam mata … hati sakit.

6 comments:

Ibu n Abah said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Betul tu cikgu CA
Akhbar berlebih2 dok letak berita negatif mengenai cikgu..
Walhal itu cuma satu dua org saja cikgu yg bermasaalah..
Yg anak2 berjaya sbb ajaran dan
Bimbingan cikgu.. Cikgu korban cuti bagi kelas tambahan utk murid nak periksa besar.... Mlm bg kelas tambahan utk murid lemah dan akhirnya murid tu berjaya menguasai pelajaran
Depa tak bgtau.....
Saya mmg rasa tak adil...

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

As salam Chik Att. Sekarang ni tugas guru sungguh mencabar! Bukan saja terpaksa menghadapi kerenah murid-murid tapi terpaksa juga menghadapi gelagat setengah ibu bapa yang memeningkan kepala..

makchaq said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Yang elok jarang sangat la orang nak bagi tau.. hat tak elok tu satu dua pun macam beribu..
tu la orang dulu buat perpatah sebab nila setitik rosak susu sebelanga..

JunAina said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Surat khabaq ni nak tinggikan rating depa ja depa tak pikiaq dah bab2 lain tu asal surat khabaq depa laku.

Aziela said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ermm..macam mana ekk... Saya dari press juga. Tak dinafikan, sometimes ada reporter yang kejar deadline. Tak sempat selidik pun...janji ada news. Itu adalah trend industry. Siapa cepat boom kan news... bom juga lah sales akhbar mereka.

Saya faham perasaan guru yang ikhlas mendidik. Sangat2 ramai yang berjasa... namun, dalam apa bidang sekali pun, apa pekerjaan sekali pun, pasti ada yang jadi nila merosakkan susu dalam belanga. Saya pun baru jer letak entry anak saya trauma di sekolah 6 tahun lepas. Dan saya juga tabik pada guru2 yang sangat2 ikhlas mendidik.

jeBateja said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Ishhh...kita pun taw...jika ada cikgu yg teruk....tak semuanya gitu.....

ramai lagik yg baik......