PESANAN TUAN TANAH KEDAUNG ....

SELAMAT DATANG dan TERIMA KASIH pada rakan-rakan yang sudi berkunjung ke Teratak Chik Att , Sila tinggalkan jejak kalian agar dapat saya berkunjung balas ke blog anda.

Bahan di dalam blog ini boleh dikongsi tanpa kebenaran kecuali GAMBAR FAMILY DAN ANAK-ANAK SAYA .
Yang lain tu ... nak ambil ka... nak kongsi ka ... ambillah ... semoga ia dapat membantu dan memanjangkan ilmu yang ada....saya hanya insan biasa ....

Penegasan ..... komen yang tiada nama (anonymous) tidak dialu-alukan di sini. Maaf jika saya terpaksa men"delate"nya ...

Wednesday, February 4, 2015

KEEGOAAN SEORANG IBU DAN BAPA ...


CA dapat ni dari group whasapp ... satu yg bermanafaat untuk kita renungkan bersama.
Saya sendiri ... walaupun seorang guru . Anak2 bersama satu sekolah ... kadang2 alpa dan terlepas pandang ...
Moga kita jadi ibubapa yang terbaik di dunia jua di akhirat . Dan kita tidak dituntut oleh anak2 ketika di akhirat kerana pengabaian secara tidak sengaja ke atas mereka . Wallahuaklam ..

Sebelum kita keluar ke pejabat kita membebel pada anak kerana lambat bersiap

Sampai di sekolah anak maklumkan ada surat yang dia lupa berikan semalam. Lagi sekali anak dileteri.

Anak salam dan masuk ke kelas dengan keadaan emosi yang terguris.

Dah dua kali kena marah. Kalau tak bagitahu pasal surat tu pun takpe fikirnya. Buat kena marah je.

Seharian dia di sekolah bersama kawan-kawan dan guru. Bila habis sekolah, dia tinggal di taska atau rumah pengasuh. Sementara menunggu ibu dan ayah balik..

Bila matahari semakin hilang cahayanya, baru ibu dan ayah datang mrnjemput.

Dah 8/9 jam tak jumpa ibu ayahnya. Banyak yang dia nak kongsikan. Waktu ibu dan ayahnya sedang bercakap, waktu itu juga mereka excited nak cerita dan bertanya itu dan ini. Nak bagitahu cikgu puji dia pandai, nak bagitahu kawan puji kotak pensil yang ibu baru belikan

Tapi mereka dimarahi kerana dikatakan menyibuk waktu orang tua nak bercakap. Mereka menunduk dan masuk ke bilik. Bergurau pulak dengan adik-adik. Kecoh bunyinya. Tetiba wajah si ayah tersembul di muka pintu. Kena marah lagi sebab bising waktu ayah nak tengok berita. Ayah suruh baca buku.

Tengah-tengah belek buku, teringat lukisan cantik tadi. Berlari nak tunjuk kat ibu didapur. Tetiba terlanggar pulak bucu meja. Jatuh dan pecah berderai gelas atas meja. Sekali lagi anak ini dimarahi dan dileteri.

Dan anak ini akhirnya tidur dalam keadaan dia tertanya-tanya adakah ibu dan ayahnya menyayanginya atau tidak. Tiap hari, pasti ada saja salah dan silap mereka. Pasti ada yang tidak kena.

Itu senario yang selalu kita hadapi. Malahan saya sendiri mengalaminya. Sungguh tinggi ego kita. Sungguh kita sangat mementingkan diri.

Anak ini belum matang. Belum tahu berfikir seperti orang dewasa. Bila ibu dan ayah pulang mereka benar-benar ingin merasai kehadiran kita. Ingin dipeluk dan berkongsi cerita. Tapi apa yang mereka dapat???

Bila mereka besar dan lebih selesa berkongsi cerita dengan teman-teman, jangan kita persoalkan kenapa. Kerana waktu mereka ingin benar-benar berkongsi dengan kita, kita menafikan hak mereka.

Keegoan itu langsung tak menjadikan kita ibu bapa yang hebat.

Emosi dan amarah hanya mengundang salah tafsir si anak

Jika kita berasa penat dengan urusan kerja seharian, bagaimana pula dengan anak-anak? Jam 7.30 dah terpacak di sekolah. Pagi sekolah agama dan petangnya pula sekolah kebangsaan. Tidak penatkah mereka?

Kita keluar bekerja tanpa membawa beban berkilo. Tapi mereka bagaimana? Berat beg sekolah saja sudah 5 kg.

Ingatlah, anak itu satu anugerah. Bukan tempat melempias lelah.

* peringatan untuk saya dan anda

Terima kasih pada yang telah syerkan peringatan yang berguna ini ...

8 comments:

shaliza said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Salam Chik Att; Terkesan sungguh, w/pun saya ibu yang baru nak bertatih. Tq untuk perkongsian ini.

Chik Att said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

@shaliza Sama2 Shaliza CA pun dapat dari orang lain.

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Tu lah kita selalu fikir penat kita dan budak semulajadi aktif dan bising. Saya maseh sukar nak kurang marah. Kesian mereka. Insaf.

Anonymous said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Sebab itulah saya tak setuju anak dirotan. Sbg ibubapa kita pun belum tentu lagi memenuhi tanggungjawab keibubapaan itu. Terkadang berfikir di manakah anak kecil ini mahu mengadu......

oakleyses said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

jordan pas cher, louboutin pas cher, louis vuitton outlet, polo ralph lauren outlet online, tiffany and co, longchamp outlet, christian louboutin outlet, louis vuitton, ray ban sunglasses, air max, uggs on sale, nike free, oakley sunglasses, louis vuitton outlet, replica watches, jordan shoes, longchamp pas cher, ray ban sunglasses, michael kors pas cher, tiffany jewelry, oakley sunglasses wholesale, longchamp outlet, christian louboutin shoes, louis vuitton outlet, nike outlet, christian louboutin uk, nike air max, gucci handbags, tory burch outlet, nike air max, ugg boots, oakley sunglasses, cheap oakley sunglasses, prada handbags, polo ralph lauren, replica watches, nike free run, ugg boots, prada outlet, polo outlet, burberry pas cher, louis vuitton, ray ban sunglasses, sac longchamp pas cher, chanel handbags, longchamp outlet, nike roshe, oakley sunglasses

oakleyses said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

sac vanessa bruno, michael kors, ralph lauren uk, kate spade, nike blazer pas cher, burberry handbags, lululemon canada, nike tn, coach purses, north face, coach outlet, vans pas cher, abercrombie and fitch uk, uggs outlet, sac hermes, timberland pas cher, coach outlet store online, converse pas cher, replica handbags, hogan outlet, hollister pas cher, guess pas cher, mulberry uk, nike air max uk, michael kors outlet online, uggs outlet, nike air max, nike air force, true religion jeans, burberry outlet, ray ban pas cher, north face uk, michael kors outlet, michael kors, ray ban uk, oakley pas cher, new balance, michael kors outlet, nike air max uk, michael kors outlet online, polo lacoste, true religion outlet, michael kors outlet, michael kors outlet online, true religion outlet, michael kors outlet online, nike roshe run uk, hollister uk

oakleyses said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

herve leger, lululemon, reebok outlet, ferragamo shoes, wedding dresses, louboutin, longchamp uk, gucci, converse outlet, new balance shoes, mont blanc pens, nike air max, celine handbags, nike roshe run, hollister, nike trainers uk, p90x workout, beats by dre, mcm handbags, converse, nfl jerseys, instyler, nike air max, ralph lauren, valentino shoes, hollister, ghd hair, giuseppe zanotti outlet, abercrombie and fitch, vans, iphone cases, nike huaraches, baseball bats, vans outlet, hermes belt, chi flat iron, hollister clothing, babyliss, asics running shoes, oakley, soccer shoes, north face outlet, ray ban, mac cosmetics, timberland boots, bottega veneta, jimmy choo outlet, soccer jerseys, north face outlet, insanity workout

oakleyses said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

canada goose jackets, canada goose outlet, louis vuitton, ugg pas cher, hollister, doudoune moncler, ugg, ugg,uggs,uggs canada, moncler, louis vuitton, pandora jewelry, replica watches, moncler outlet, moncler uk, barbour, juicy couture outlet, barbour uk, lancel, canada goose, juicy couture outlet, swarovski crystal, pandora charms, louis vuitton, marc jacobs, moncler outlet, moncler, louis vuitton, swarovski, pandora uk, karen millen uk, canada goose outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, moncler, ugg uk, montre pas cher, toms shoes, moncler, supra shoes, links of london, canada goose uk, wedding dresses, canada goose, canada goose, thomas sabo, canada goose outlet, louis vuitton, pandora jewelry, coach outlet